Объявление

Свернуть
No announcement yet.

Всё об инцидентах и перехватах самолётов вероятного противника в небе Холодной Войны

Свернуть
X
Свернуть
 
  • Фильтр
  • Time
  • Show
Clear All
новых сообщений

    #46
    Originally posted by Polar View Post
    Смотрю список эксплуатантов МиГ-19 - не вижу никого из возможных вариантов.
    У всех или кружочки, или пятиугольник, или страны ОВД
    Да вот в том-то и дело.

    Искал что-то по Иглам из 36-го TFW, вот и наткнулся на видос. Очень интересная нарезка, (в одном ли месте и время сделана?), даже шведский Сааб-35 есть, и тут вдруг Мигарь совсем не в тему показался.

    Полез было посмотреть про серьёзные инциденты в Европе, где бы Мигу сели на шесть...
    Может быть какой трофейный с Востока и перекрашенный вымышленные ОЗ? В общем, очень любопытная для меня ситуация


    ЗЫ. а нельзя сделать так, что бы два и больше поста подряд, одного автора объединялись?
    Last edited by Wotan; 22-10-21, 15:01.
    I know that it's evil. I know that it's got to be
    Know I ain't doing much. Doing nothing means a lot to me

    Комментарий


      #47
      ttp://vfl.ru/fotos/5f37468036378736.html
      Надёжный и очень быстрый фотохостинг вообще без рекламы, хранящий ваши фото неограниченно долго. Работает с 2009 года.

      Надёжный и очень быстрый фотохостинг вообще без рекламы, хранящий ваши фото неограниченно долго. Работает с 2009 года.

      Надёжный и очень быстрый фотохостинг вообще без рекламы, хранящий ваши фото неограниченно долго. Работает с 2009 года.

      Надёжный и очень быстрый фотохостинг вообще без рекламы, хранящий ваши фото неограниченно долго. Работает с 2009 года.

      Надёжный и очень быстрый фотохостинг вообще без рекламы, хранящий ваши фото неограниченно долго. Работает с 2009 года.

      Надёжный и очень быстрый фотохостинг вообще без рекламы, хранящий ваши фото неограниченно долго. Работает с 2009 года.

      Надёжный и очень быстрый фотохостинг вообще без рекламы, хранящий ваши фото неограниченно долго. Работает с 2009 года.

      Надёжный и очень быстрый фотохостинг вообще без рекламы, хранящий ваши фото неограниченно долго. Работает с 2009 года.

      Надёжный и очень быстрый фотохостинг вообще без рекламы, хранящий ваши фото неограниченно долго. Работает с 2009 года.



      Last edited by МИХАЛЫЧ; 23-10-21, 10:55.
      Есть многое на свете, друг Горацио, что и не снилось нашим мудрецам!

      Комментарий


        #48
        Korean Air Lines Jumbo shot down by Soviet fighter - Eyewitness News 1983

        News Report from 0-10 Network Australia on Eyewitness World News introduced by Tony Ryan and reported by Katrina Lee - Korean Air Lines Flight 007 747 Jumbo Jet on flight from New York to Seoul was shot down by a Soviet interceptor near Sakhalin Island and the Sea of Japan on 1 September 1983 as it flew over prohibited air space. All 269 on board were killed. Source TVQ 0 Brisbane

        I know that it's evil. I know that it's got to be
        Know I ain't doing much. Doing nothing means a lot to me

        Комментарий


          #49
          Originally posted by Wotan View Post
          ЗЫ. а нельзя сделать так, что бы два и больше поста подряд, одного автора объединялись?
          В рукопашную, кажется, можно.

          Автоматически - только если кто-то напишет аддон для vB5.
          Валентин "CoValent" Логинов

          Errare humanum est, ignoscere divinum (с) Marcus Tullius Cicero

          Комментарий


            #50
            Шведский дед, бывший пилот истребителя Saab 35 Draken и Saab 37 Viggen вспоминает встречи с самолётами СССР и НАТО над Балтикой во времена Холодной Войны. Даёт характеристики тактике и нашим самолётам Су-15, Миг-29, рассказывает о встречах с Ту-16, интересной встрече с лобовой с Бе-12. Очень грустно стало когда он сказал про развал СССР и что российское присутствие на Балтике прекратилось.

            I know that it's evil. I know that it's got to be
            Know I ain't doing much. Doing nothing means a lot to me

            Комментарий


              #51


              Soviet Tu-95 Bear escorted away from USS Midway under the gun of an F-4J Phantom on May 13th 1971

              I know that it's evil. I know that it's got to be
              Know I ain't doing much. Doing nothing means a lot to me

              Комментарий


                #52
                Вот такое вот фото из 70-х годов, где наш Ан-12 в сопровождают Фантом и Корсар с авианосца Midway.

                Click image for larger version

Name:	F-4 Phantom Phantom & A-7 Corsair with Ан-12БК СССР-11875.jpg
Views:	124
Size:	769.2 KB
ID:	17436




                Полез посмотреть что это за самолёт такой Ан-12БП СССР-11875, оказалось самолёт с трагической судьбой:

                Катастрофа Ан-12 в Камране (1989)

                И даже видео трагедии есть

                Аварийная посадка АН 12 бортовой номер 11875 на Камрани 08 07 1989г








                I know that it's evil. I know that it's got to be
                Know I ain't doing much. Doing nothing means a lot to me

                Комментарий


                  #53
                  Катастрофа МиГ-23 в Бельгии 4 июля 1989 года

                  Катастрофа МиГ-23 в Бельгииавиационная катастрофа, произошедшая во вторник 4 июля 1989 года. Истребитель МиГ-23М ВВС СССР вылетел с аэродрома Колобжег-Багич в Польше, но вскоре после вылета у него возник временный перебой в работе двигателя (помпаж). После отказа двигателя пилот катапультировался, а неуправляемый самолёт пролетел 901 километр над территорией ГДР, ФРГ, Нидерландов и Бельгии и, полностью выработав авиатопливо, рухнул на жилой дом возле франко-бельгийской границы. На земле погиб 1 человек.





                  1989 Belgium MiG-23 Incident




                  Click image for larger version  Name:	406075043.jpg Views:	0 Size:	272.1 KB ID:	17852
                  Click image for larger version  Name:	406076983.jpg Views:	0 Size:	255.8 KB ID:	17853

                  Click image for larger version  Name:	406071677.jpg Views:	0 Size:	187.8 KB ID:	17851
                  Last edited by Wotan; 12-02-22, 16:24.
                  I know that it's evil. I know that it's got to be
                  Know I ain't doing much. Doing nothing means a lot to me

                  Комментарий


                    #54
                    Originally posted by Wotan View Post
                    Кто-нибудь знает что-то об инциденте произошедшим 7 июля 1985 года, когда советский Су-15 из 54 Гв.ИАП погнавшись за шведским разведчиком SH-37 Viggen (снимал военно-морские учения стран Варшавского договора) упал в международных водах Балтийского моря недалеко от Лиепаи?

                    Интересно, что я узнал об этом сегодня из книги "Svenskt flyg under kalla kriget", где подробно со схемами расписан этот трагический случай, после чего нашёл ещё несколько источников на шведском, но на русском ничего нет https://aviation-safety.net/wikibase/90040


                    Click image for larger version  Name:	Svenskt flyg under kalla kriget 1.jpg Views:	417 Size:	998.1 KB ID:	11628

                    Наверное, надо спрашивать на авиафорумах где тусуются лётчики.

                    Здесь ещё одна пдф:

                    СМЕРТЕЛЬНАЯ ДРАМА НАД БАЛТИЙСКИМ МОРЕМ
                    Летом 1985 года советский Су-15 потерпел крушение в международных водах Балтийского моря недалеко от Лиепаи, Латвия. Теперь, спустя двадцать пять лет после трагического события, пилот "Виггена" Йоран Ларссон может рассказать вам, что произошло на самом деле

                    https://www.flygtorget.se/illustrati...0110093819.pdf


                    In 1985 an SH 37 Viggen in reconnaissance mission performed aerobatic manoeuvres at low altitude to shake off two Soviet Su-15s. One of the Flagons crashed.
                    Royal Swedish Air Force commander Lt.-Gen. Sven-Olof Olson officially expressed his regret about the incident. However, the Soviet Union did not file any formal claim of protest.


                    Closed in 1949, the Sukhoi Design Bureau was reborn in 1953 to meet an urgent demand for a fast interceptor that would counter the threat posed by NATO bombers. It wasted no time developing a succession of missile-armed, Mach 2 interceptors characterized by delta wings; the single-engined Su-9 (NATO reporting name: Fishpot-B) entered service in 1960, followed by the up-armed Su-11 (NATO reporting name: Fishpot-C) in 1964 and the twin-engined Su-15 in 1967. Though built in modest numbers, the three types became an important asset for the Soviet air defence force—particularly the more capable Su-15 (NATO reporting name: Flagon), which outlasted the Soviet Union, the last being retired in 1996.

                    As told by Yefim Gordon & Dmitriy Komissarov in their book Sukhoi Interceptors: The Su-9, Su-11, and Su-15: Unsung Soviet Cold War Heroes, on Jul. 7, 1985, a SAAB SH 37 Viggen maritime reconnaissance aircraft (tactical number 03, call sign ‘Martin Red 03’) from the Royal Swedish Air Force‘s 13th Air Wing (F13, a.k.a. Bråvalla Flygflottilj) departed from its base at Norrkoping, piloted by Capt. a Göran Larsson. The mission was to reconnoitre a group of warships from the Warsaw Pact member nations conducting an exercise in the Baltic Sea. Thirty-five minutes later, Larsson spotted the ships in international waters a short way from the port of Liepaja, a Soviet navy base in Latvia. However, the ‘potential adversary’ was expecting mischief; the ships had air cover, and as the Viggen approached the ‘cake’ (intelligence community slang for a group of ships), it was bounced by a pair of camouflaged Su-15TMs from the 54th Guards Fighter Aviation Regiment (GvIAP) at Vainode. The lead aircraft, coded ’36 Yellow’, stayed close to the uninvited guest; the wingman kept his distance. The many ships were scattered over a wide area, and photographing all of them in one sortie seemed impossible, especially when you have a Su-15 on your tail, so Larsson returned to base, refuelling and taking off again to finish the task. He flew at 150m (490 ft.), maintaining radio silence and not using the radar to avoid revealing himself; yet, when he reentered the area, the same pair of Su-15s was there to ward him off. This time the wingman moved in close and started tailing him.
                    Trying to shake off the pursuer, Larsson started performing aerobatic manoeuvres at low altitude. This is where the Viggen’s higher manoeuvrability played a key role; not being designed with dogfights in mind, the Su-15 was not agile. As it followed the Swedish jet doggedly in a high-g descending manoeuvre, the Soviet fighter could not level out in time and hit the water in a nose-high attitude, exploding on impact. The pilot, Capt. S. Zhigulyov, did not eject and was killed.

                    Shocked by the disaster, Göran Larsson chose to abort the mission and made off, descending to 50 m (164 ft.) and accelerating to Mach 1.1 in full afterburner. The other Su-15, which was some 5 km (3.1 miles) away, gave chase; soon Larsson’s RHAWS alerted him that he was being ‘painted’ by the Flagon’s radar—the soviet pilot was apparently bent on revenge. Larsson cancelled afterburning thrust so as not to make a juicy IR target of himself for the heat-seeking missiles and proceeded to Norrköping. A pair of Swedish fighters that were loitering some way off and acting as a communications relay station dashed to the rescue; the Su-15 then gave up the chase and returned to the crash site, where it circled for 40 minutes before heading back to Vainode.

                    Aware of the possible repercussions, after the debriefing with the unit CO Göran Larsson chose not to mention the aggressive manoeuvring in his mission report—especially since the pilots had orders to concentrate on the job and not to fool around with aerobatics during sorties. Royal Swedish Air Force commander Lt.-Gen. Sven-Olof Olson officially expressed his regret about the incident. However, the Soviet Union did not file any formal claim of protest. In spite of the extensive two-day search effort that followed, no wreckage or body was found, and Capt. Zhigulyov was as missing in action until 1995, when a fragment of his flight jacket washed up on the shore.


                    I know that it's evil. I know that it's got to be
                    Know I ain't doing much. Doing nothing means a lot to me

                    Комментарий


                      #55
                      The Complete Story Of The Soviet TOPGUN Program

                      I know that it's evil. I know that it's got to be
                      Know I ain't doing much. Doing nothing means a lot to me

                      Комментарий

                      Working...
                      X
                      Яндекс.Метрика